Maledivy – február 2023

Po rôznych tréningových akciách freedivingu, ktorých som sa v poslednej dobe zúčastnil, som sa rozhodol, že to, čo som natrénoval, by som mohol uplatniť aj na nejakej peknej dovolenke. Tak som sa pridal ku skupine potápačov z českého APNEAMANU na výlet na Maledivy. Odleteli sme z Prahy cez Dubai na Male. Odtiaľ sme pokračovali na Gan, najjužnejší ostrov Malediv. Cesta bola dosť dlhá, ale podvečer 22.2. sme doleteli. Na letisko po nás prišla posádka, ktorá nás preplavila na našu loď Felicity.

Loď je v prevádzke od roku 2021, je dlhá 40 m, široká 10 m a má 4 paluby. Prvé 3 paluby slúžia na ubytovanie, kuchyňu, jedáleň a salón, kapitánsky mostík a priestory pre posádku. 4. najvyššia paluba slúži iba na oddych a slnenie. Každá kajuta má klimatizáciu a vlastnú kúpeľňu s veľkým sprchovacím kútom a toaletou. V rámci stravy sme mali 3 jedlá denne – formou švédskych stolov, zdarma bola káva, čaj, pitná voda a lodný bar ponúkal alko a nealko nápoje. Veľkým plusom bola doprovodná loď Latitude (Donghi), na ktorej sa skladuje celá potápačská výstroj, kde sa sušia neoprény a s ktorou sa vyráža na potápanie. Je to loď, ktorá nás všetkých 26 účastníkov zájazdu niekoľko krát do dňa nalodila, my sme sa na nej obliekli a pripravili na ponor a po prichode na lokalitu už iba skočili do vody a potápali. Po ponore sme na nej nechali všetku výstroj, dostali každý deň čistú, vypratú osušku a Donghi nás vzala späť na loď Felicity, aby sme sa najedli a oddýchli si pred ďalšími ponormi. Proste veľká paráda.

Potápať sme začali hneď na druhý deň, vo štvrtok 23.2. Prvé ponory sme si dali na miestnom manta pointe, čo je niečo ako čistiaca stanica pre manty. Na začiatku bol slabý prúd z lagúny, takže trochu horšia viditeľnosť, ale potápanie s mantami je vždy skvelé. Pred obedom sme si dali druhý pokus a viditeľnosť bola krásna a prúd z otvoreného mora silnejší, takže sme končili na krásnom útese, kde boli korytnačky a žraloky bielocípe. Po 3. ponore za ostrovom Gan sme sa nalodili a začali s preplavbou ku ostrovu Fuvahmulah.

Ostrov Fuvahmulah sme na našej plavbe na sever nemohli minúť, pretože je to miesto, kde je možné potápať so žralokom tigrím (Tiger shark, Galeocerdo cuvier). Miestna Tiger Zoo je lokalita neďaleko prístavu, kde nás chlapík z Diving centra pár minút pred ponorom poučil ako sa správať. Miestni potom zakŕmili (v hĺbke cca 6-7 m) a kázali nám naskákať do vody a čakať. Myslím, že každý z nás mal trošku malú dušičku, pretože žralok tigrí dorastá až do 4-5m a váži cca 500-600 kg. Je to proste veľký a silný žralok, ktorý sa príde najesť tam, kde skupina asi 15 freediverov leží na hladine, a čaká čo uvidí a čo žralok urobí. Po 15 minútach napätého čakania konečne priplával. Je to krásny, ale veľký rešpekt vzbudzujúci tvor, pri ktorom si určite každý potápač uvedomí, kto je vo vode doma a kto iba na návšteve. Po chvíli sa pripojil ďalší žralok, ktorý sa tam prišiel najesť. Plávali okolo nás tak blízko, že nebol najmenší problém sa ich dotknúť (ak má niekto veľa odvahy a nejakú zbytočnú ruku). Nakoniec tam plávali 3 veľké žraloky tigrie. Bol to úžasný zážitok.

Po obede sme si to už trošku pokojneší zopakovali. Skoro hodinu sme strávili v spoločnosti tigrieho žraloka, sledovali ho, fotili a filmovali. Bolo to znovu perfektné. Ja ani neviem ako presne opísať tie pocity, ktoré som pri tomto stretnutí mal. Pocity, keď skoro hodinu plávate v otvorenej vode so 4m veľkým dravým žralokom, ktorý sa tam prišiel najesť. To si musí každý vyskúšať a prežiť sám. Pre mňa osobne to bol nezabudnuteľný zážitok, ktorý si pri ďalšej návšteve tohto ostrova určite rád zopakujem.

Na nasledujúci deň som vstával trošku s obavou, či po včerajšom zážitku nebudú ostatné ponory málo zaujímavé. Skorý ranný ponor kvôli silnému prúdu síce začal “plaveckým tréningom”, ale potom sme sa dostali do skrytého kanálu s bielym pieskom v hĺbke 10-12m a s krásnou viditeľnosťou. Videli sme množstvo korytnačiek a aj síby škvrnité (Spotted eagle ray).

Síby sú raje, ktoré plávajú tak elegantne, akoby vo vode lietali. Plávali samé, vo dvojiciach ale aj v húfoch po 5-6 kusov. Po obede sme si túto lokalitu zopakovali a znovu to stálo za to. Úžasný bol záver ponoru, keď pod nami krúžil veľký húf rýb a mohli sme sa potápať do jeho stredu. Aj keď sme v ten deň nestretli veľké žraloky, mali sme skvelé ponory. Večer nás posádka preplavila na malý neobývaný ostrov, kde nám pripravila večeru na pláži.

Ďalší deň sme pokračovali kanálovým prúdovým ponorom. Mierny prúd nás pomaly unášal popri koralovom útese plnom života. Znovu sme videli raje, korytnačky i menšie útesové žraloky. Po obede nám ale Maťko Zajac s divemasterom pripravili kŕmenie žralokov pri ostrove Koodoo. Do niekoľkých minút po zakŕmení sa more pár metrov pred nami začalo mihať žralokmi bielocípymi (Sulvertip shark, Carcharhinus albimarginatus), čiernocípymi (Blacktip shark, Carcharhinus limbatus) aj hodvábnymi (Silky shark, Carcharhinus falciformis). Tieto žraloky dorastajú do 1,5-2,5m dĺžky a sú to veľmi rýchli lovci. Počas kŕmenia sme mali štastie, ak sme ich aspoň na chvíľu udržali v objektíve kamery, a to ich pri nás plávalo niekoľko desiatok. Po najedení sa trochu upokojili a potápali sme s nimi skoro hodinu. Znova pekný adrenalínový ponor.

Naše potápanie pokračovalo podobne aj nasledujúci deň peknými ponormi v kanáloch a koralových útesoch, v slabších i silnejších prúdoch, a na každom ponore sme videli aspoň niekoľko korytnačiek, žralokov a rají. Na noc sme zakotvili na lokalite Vadinolhu Kandu a na zadnom plate posádka rozsvietila nad vodou silný reflektor, aby prilákala k lodi planktón a možno aj veľrybieho žraloka (Whale shark, Rhincodon typus).

Keď priplával, naskákali sme do vody a snažili sa ho veľmi nevyplašiť. S prestávkami s nami zostal asi 2 hodiny a my sme si mohli užiť jeho návštevu z bezprostrednej blízkosti. Je krásne sledovať, ako tento obrovský, cca 10-11m dlhý tvor nasáva drobučký planktón a ako sa pomaly a elegantne pohybuje.

Na našej plavbe sme nevynechali ani lokalitu Alimatha Jetty. Je to rezort na malom ostrove, kde priamo pri prístavisku rezortu vo vode hlbokej 2-3m plávajú žraloky fúzkaté (Nurse shark, Ginglymostoma cirratum). Prvý ponor sme mali skoro po obede, keď tu plávali iba 2 až 3 žraloky, a ako sme po chvíli zistili, ďalších cca 8 kusov ležalo v tieni prístavného móla na dne. Žralok fúzkatý má širokú, sploštenú hlavu a zvláštnu malú papuľu. Počas dňa plávali úplne pomaly a pôsobili veľmi lenivo. Na večernom ponore sa situácia výrazne zmenila, vo vode okolo móla plávalo asi 40-50 oveľa živších žralokov a na dne ich políhavalo už iba pár. Keď sa zotmelo, boli už úplne aktívne, a keď sme sa prestali pohybovať, tak sa žraloky priblížili a začali sa o nás obtierať. Tieto žraloky nie sú považované za nebezpečné pre človeka, ale keď plávate v noci v plavkách a lykrovom tričku medzi takýmto množstvom pomerne veľkých žralokov, ktoré sa o vás obtierajú, tak sú vaše pocity trošku rozporuplné. Žiadny žralok sa ale nepokúsil o degustáciu a tak sme sa na loď vrátili všetci a v celku.

Naše posledné dva dni plavby do Male sme strávili márnym hlľadaním veľrybieho žraloka, ale zato ďalšími skvelými ponormi na lokalite Kuda rah thila – skalné výčnelky končiace asi 10m pod hladinou s neuveriteľným množstvom života, krásnymi koralmi a množstvom sasaniek plných klaunov. V hĺbke 20m je aj krátky tunel medzi dvoma skalami, kde je takisto množstvo rýb, ktoré tieto skaly pokrývajú ako hrubý žltý koberec. Náš posledný ponor bol na lokalite Vilamendhoo reef, pričom nás ale silný prúd zaniesol až ku útesu pri neďalekom rezorte. Tam prúd spomalil a my sme si mohli užiť veľmi pekný ponor s korytnačkami, murénami a rozlúčiť sa prišiel aj žralok útesový.

Po poslednom ponore nás už čakala iba preplavba do Male a ráno sme odleteli späť do Prahy. Maledivy sú naozaj raj na mori. Oceán je pokojný s minimálnymi vlnami, voda má teplotu 28°C, takže stačia plavky a lykrové tričko, aby vás nespálilo slnko. Nad hladinou vidíte iba drobné zelené ostrovy s bielymi plážami a tyrkysovými lagúnami. Najkrajšie je to ale samozrejme pod hladinou – žraloky, korytnačky, murény, raje, manty a veľa, veľa ďalšieho života – pre potápačov jednoducho úžasné. Ani na chvíľu som neoľutoval, že som sa tohto výletu zúčastnil a na Maledivy sa kedykoľvek znovu vrátim.