Malta & Gozo, 16. – 30. októbra 2021

Niekoľko rokov som počúval o potápaní na Malte, o krásnych jaskyniach a vrakoch. Po zhliadnutí videí som sa rozhodol, že je to lokalita, ktorú by som rád navštívil. Po rozhovoroch s Martinom Zajcom, ktorý už niekoľko krát organizoval potápanie na Malte a po rozhovoroch s kamarátmi v našom športovom klube, sme sa rozhodli, že sa k ďalšiemu Martinovmu výletu pripojíme. V roku 2020 nám to kvôli covidu nevyšlo, ale je tu október 2021 a trojici – ja, Janka a Riško vyrážame z Košíc na freediverský výlet na Maltu.

16. októbra sme skoro ráno vyrazili Riškovým autom na letisko do Viedne, kde sme sa stretli s ďalším členom posádky Tomášom – skvelým freediverom zo Šale. Potom sme úplná slovenská skupina odleteli do Valletty. Z letiska nás taxík dopravil do Grand Harbour Marina Vittoriosa ( bod 1), kde nás v prístave pri “móle A” už čakal kapitán Míla so svojim katamaránom Heroina. Heroina je asi 2 roky stará loď vo výbornom stave, s kajutami pre 10 ľudí a kapitána. Podvečer sa ku nám pripojila česká časť výpravy na čele s Martinom Zajacom.

Na druhý deň sme ráno nakúpili zásoby pre celú posádku na týždeň a potom už vyplávaním z prístavu začala naša cesta za potápaním okolo Malty. Preplávali sme na ostrov Comino ku vraku Patrol boat P31 (bod 2), kde sme sa vyvážili a po prvý krát si zapotápali. Je to pekný vrak v hĺbke 15-20m, bez okien, dverí, s otvoreným mostíkom, kajutami i podpalubím – skvele pripravený pre potápačov. Noc sme strávili vo veľmi peknej zátoke Blue lagoon (bod 3).

Rána na lodi mám veľmi rád. Človek vstane, zhodí pyžamo, oblečie plavky a 20-30 min pláva v krásnom, čistom a teplom mori – proste úplná paráda ako začať deň.

Po ľahkých raňajkách – jablko a banán, sme sa presunuli na včerajšiu lokalitu Patrol boat P31 (bod 2) a potom na Launtern point (bod 4). Je to pekný neveľký tunel na koralovom útese dlhý cca 10m, ktorý začína v 5m a končí v 16m. Po obede sme preplávali na opačnú stranu ostrova Comino ku jaskyniam Santa Marija Caves (bod 5).  Jaskynný systém v hĺbke od 7-10m a dĺžky od 15-30m. Sú to veľmi pekné tunely, jaskyňky a preliezačky. Je to lokalita, ktorú sa určite oplatí navštíviť aj viac krát. Tie prederavené útesy plné jaskyniek a tunelov sú úžasné.

Znovu skvelé ráno na lodi a presun na ostrov Gozo ku vraku MV Karwela (bod 6), ktorý je v hĺbke 30-45m. Ku vraku sme potápali na vyviazaných bójkach, aby bol zostup čo najpohodlnejší. Aj tento vrak je celý pootváraný, bez okien a dverí a s krásnym širokým zachovalým schodiskom.

Poobede sme preplávali k azúrovému oknu a potápali lokality Coral Gardens (bod 7) – jaskynka od 5-10m v peknom koralovom útese, Azure Reef (bod 8) – je to samotné azúrové okno, ktoré sa v roku 2017 zrútilo do mora a vytvorilo tunel v hĺbke 20m a dlhý cca 25-30m a nakoniec Blue Hole (bod 9) – pekné malé morské oko hlboké 25m, do ktorého sa dá od mora dostať podplávaním krátkeho tunela v hĺbke cca 3m. Na noc sme zakotvili v zátoke Djerwa Bay (bod 10) – jedno z najkrajších miest na kotvenie aké som videl – a dali si skvelú večeru v miestnej reštaurácii.

Po rannom plávaní sme mali dlhší presum na ostrov Malta ku vraku Um El Faroud (bod 11). Je to 110m dlhý tanker roztrhnutý na dve časti v hĺbke 15-35m. Potápa sa zadná zaujímavejšia časť. Je to asi najkrajší vrak na Malte, a Janka sa tu odvážila na prvé ponory do vraku lode.

Večer na lodi nám Riško pripravil výbornú večeru a Martin mentálny tréning.

Ďalší deň sme potápali na vraku Patrol Boat P29 (bod 12) – 52m dlhý vrak v hĺbke 20-35m s veľmi fotogenickým guľometom na zadnej palube. Potom sme preplavali na Gozo k lokalite Cathedral Cave – Blue Dome (bod 13), čo je pekná jaskyňa s hĺbkou 12-30m, s veľkým priestorom nad vodou a dvoma vysokými šachtami v bočnom tunely. Vstup do jaskyne je z mora cez cca 5m dlhý tunel v hĺbke 3-4m. Cestou na zakotvenie sme sa zastavili pri skalnom oku, z ktorého sa skáče do vody a pod oknom je pekná veľká jaskyňa. Večer sme zakotvili v Marsalforn (bod 14) a v prístave si dali pivo a zákusok na zakončenie pekného dňa.

Ráno sme potápali na vraku Tug Boat 2 (bod 15), ktorý je v hĺbke 22m. Je to asi 30m dlhý, celkom fotogenický vrak. Potom sme sa ešte stále oblečení v neopréne, presunuli ku vraku Patrol Boat P33 (bod 16), ktorý je v hĺbke 20-24m, ale viditeľnosť nebola najlepšia, tak sme to nakoniec zabalili a odplávali zakotviť do prístavu vo Vallette (bod 1).

Nasledujúci deň sme strávili prechádzkou po starom meste, návštevou katedrály, ľahkým obedom a prejedením sa koláčmi v najstaršej cafetérii na Malte (od roku 1938). Večer sme potom na lodi trénovali vyrovnávanie a učili sa cviky na ovládanie mäkkého podnebia.

Ráno sme chceli ísť potápať nejaké vraky, ale vlny boli také veľké, že sme pokojnú vodu našli až v zátoke pri ostrove Gozo, kde sme si dali tréning na bójkach, aby sme vyskúšali to, čo sme trénovali deň predtým na suchu. Noc sme plánovali stráviť v zátoke Djerwa bay, ale tak silno fúkalo priamo do zátoky, že sme sa v noci museli vo veľkých vlnách presunúť do prístavu v Marsalforn (bod 14).

Ďalší deň sme ráno nalodili v L-Ghadira (bod 17) miestneho sprievodcu, ktorý nám dohodol potápanie s tuniakmi (bod 18). Plávanie s 300kg rybami v obrovských uzavretých sieťach bol úžasný zážitok. Ten pocit, keď človek padá do hĺbky 30-35m vo výre stoviek obrovských rýb a potom pomedzi ne pomaly vystupuje ku hladine je mimoriadny a určite nezabudnuteľný. Poobede sme sa ešte presunuli ku vraku Rozi (bod 19). Táto loď leží v hĺbke 25-34m. Je to pekný 35m dlhý vrak, ale počas potápania sa zdvihli vlny a začalo pršať, tak sme odpískali a rozhodli sa na noc zakotviť v L-Ghadire (bod 17).

Ráno sme na západnom pobreží Goza trénovali na bójkach a potom sa presunuli do zátoky Xlendi (bod 20), kde je  cca 70m dlhý tunel s peknými preliezačkami. Viditeľnosť v tunely bola dobrá, ale v zátoke to bolo oveľa horšie. Počasie sa začalo meniť, zodvihol sa vietor a s ním aj veľké vlny, tak sme sa rozhodli vrátiť do prístavu vo Vallette (bod 1).

Ráno 27.10. sme sa dozvedeli, že sa nad Sicíliou sformoval medikán (hurikán v Stredozemnom mori), ktorý ohrozuje aj Maltu. Vietor bol taký silný a vlny také vysoké, že nebolo možné ani opustiť prístav a tak naše potápanie skončilo. Posledné tri dni sme strávili prechádzkami po starom meste, tréningom vyrovnávania, cvikmi s otoventom, s eq-toolmi a rozprávaním o freedivingu. Napriek tomu, že sme posledné dni nemohli potápať, bol výlet na Maltu plný zážitkov, krásnych vrakov a jaskýň, ale najdôležitejšie je, že sme ho strávili v spoločnosti skvelých ľudí.

Záznam o tomto výlete som sa rozhodol napísať trochu iným – denníkovým spôsobom, pretože mi bolo ľúto podrobnejšie neopísať zaujímavé miesta a lokality, ktoré sme navštívili. Kde sa nachádzajú mestá a potápačské lokality, si môžete pozrieť na priloženej mapke a bližšie informácie a videá o lokalitách na Malte si pozrite na stránke https://maltadives.com